میلاد کیایی در گفتگو با مهر :
خاطرات من فقط خاطره نیست درس است
خاطرات من که در قالب کتابی تحت عنوان "رازآشکارا" منتشر شده است فقط خاطره نیست بلکه پند و اندرزی است که می تواند برای همه بویژه هنرجویان جوان موسیقی مفید باشد.

میلاد کیایی نوازنده سنتور با اعلام این خبر ضمن حضور در محل خبرگزاری مهر ، در تشریح جزئیات این کتاب گفت : " راز آشکارا" مجموعه ای از خاطرات و تجربیاتم در عرصه موسیقی است که به تازگی توسط انتشارات بدرقه جاویدان منتشر شده و در نمایشگاه کتاب دوره اخیر نیز عرضه می شود .

وی درادامه خاطر نشان کرد : من از حدود هشت سال پیش تصمیم گرفتم خاطرات خود از موسیقی و آنچه در این عرصه بر من گذشته را نت برداری کنم از همین روی هر خاطره و نکته ای را که از زمان کودکی تا به امروزبه یادم می آمد می نوشتم تا اینکه نگارش این خاطرات به صورت کتاب از سه سال گذشته برای من جدی تر شد و تصمیم گرفتم کلیت این دست نوشته ها را طی یک کار تحقیقاتی باهمراهی علیرضا میرعلی نقی که حدود 4 ماه به طول انجامیدجمع آوری و در نهایت به صورت گفتگو و با زبانی ساده نوشته و منتشر کنم.

این آهنگساز درخصوص چگونگی انتخاب نام کتاب "راز آشکارا" گفت : قبلا آلبومی را با همین نام منتشر کرده ام که این اسم براساس بیتی از غزل لسان الغیب حافظ شیرازی : دل می رود زدستم صاحبدلان خدارا / دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا/ است.

این موسیقیدان با ابراز تاسف ازحذف بخش هایی از کتاب افزود: در نهایت تصور می کنم این کتاب برای نسل های مختلف به ویژه جوانان و هنرمندان و هنردوستان موسیقی در جهت آگاهی های فردی و اجتماعی بسیار مفید باشد چراکه "راز آشکارا" شرح برخی از خاطرات پشت پرده هنرمندان موسیقی است که خاطراتشان با رفتن آنها به دیار باقی ناشناخته باقی ماند و به نوعی مدفون شد؛ ضمن اینکه نام برخی از هنرمندان را که دربرخی مقاطع تاریخی تاثیر گذار بوده اند وهیچ جا نام و یا ذکری از آثار آنها به میان نیامده است را در این کتاب آورده ام.

وی افزود : لابلای این نوشته ها خاطراتی بیان شده که نه فقط به عنوان خاطره بلکه به عنوان درس و آموزه های این هنر برای جوانان علاقمند مفید و خواندنی است به عنوان مثال خاطرات شیرینی از عبدالوهاب شهیدی، عصمت باقرپور، انوشیروان روحانی ، علی تجویدی ، استاد جلیل شهناز ، نادر گلچین و سایر هنرمندان در عرصه موسیقی تعریف شده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست .

کیایی در پاسخ به این سئوال که آیا حوادث و اتفاق هایی که در بستر تاریخ برموسیقی گذشته است در این کتاب ذکر شده گفت : این کتاب از برخی ابهامات که همواره برای بسیاری از هنردوستان سئوال بوده است پرده برمی دارد و به نوعی برخی از رازهای سر به مهر آشکارا بیان می شود که به نظرمن از این جهت حائز اهمیت است.

وی افزود : از سوی دیگر برخی از سئوال ها که ریشه در تاریخ دارد نیز به نوعی مطرح می شود به عنوان مثال حدود 40 سال است که موسیقی تدریس می کنم و در طی این سالها به خصوص در چند سال اخیر بنابر ضرورت در امر تدریس هر از چندگاهی پیش می آید که از هرجویان می خواهم به میل خود قطعه ای را انتخاب کنند تا نت قطعه های درخواستی را بنویسم و جالب اینکه اغلب این هنرجویان آهنگهای سالهای دور را از من می خواهند و وقتی من با این مسئله مواجه می شوم این سئوال برای من مطرح می شود که در طول 30 سال گذشته چه اتفاقی افتاده که جوانان امروز همچنان به آثار قدما رجوع می کنند دراین چند سال چه شرایطی پیش آمده که هنرمندان موسیقی نتوانستند تحولی در این عرصه ایجاد کنند.

کیایی در پایان گفت : جالب اینجا است که بسیاری ازشاگردان نوجوان و جوان من همچنان خوستار تصانیفی چون "مرغ سحر" اثر مرتضی نی داود هستند تصنیفی که شاید به پنجاه سال پیش برمی گردد و یا آهنگ زیبای "الهه ناز" با آهنگسازی اکبر محسنی بر شعری از کریم فکور و آواز استاد بنان( که من به خوبی به یاد دارم که وقتی 12 ساله بودم این آهنگ گل کرد) را می خواهند ویا آثاردیگر... خلاصه اینکه در این کتاب من به چرایی جذابیت وماندگاری این آثار و بسیاری نکات دیگر که خواندن آن برای اهالی موسیقی بویژه نسل جوان مفید است اشاراتی کرده ام.


" خبرگزاری مهر "

 




تاریخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

آموزش سنتور

آموزش سنتور- پیشرفته


سنتور يكي از موسيقي هاي معروف ايرانيان است كه ...
2CD
مي خواهيد موسيقي را فرا بگيريد ، به دنبال آموزش موسيقي هستيد ، آموزشگاه موسيقي را يافته ايد ؟
در اين مجموعه مي يابيد :
آشنايي كامل و آموزش تصويري و قدم به قدم سنتور نوازي
آموزش و فراگيري كليه نكات مهم در نواختن سنتور
درس هاي فصل بندي شده و طبقه بندي شده بر اساس كاربرد با كيفيت عالي در محيط نرم افزاري
بررسي و آموزش كامل نحوه گرفتن مضراب و حالتهاي مختلف آن
آموزش روشهاي مختلف نواختن به همراه تكنيكهاي مربوط به هر قسمت

سنتور يكي از سازهاي موسيقي ايراني است . فرهنگ دهخدا سنتور را اينگونه تعريف نموده است :
از سازهاي ايراني به شكل ذوزنقه كه داراي سيم هاي بسياري است و بوسيله دو مضراب چوبي نواخته مي شود .
كهن ترين اثري كه از اين ساز بر جاي مانده ، از سنگ تراشي هاي آشور و بابليان ( 559 قبل از ميلاد ) است . در اين سنگ تراشي ها ، صف تشريفاتي كه به افتخار آشور بانيپال بر پا شده مجسم گرديده و سازي كه شباهت زيادي به سنتور امروزي دارد در ميان ان صف ديده مي شود .
ابوالحسن علي بن حسين مسعوده ( فوت به سال 346 ه.ق ) گذشته نگار نامدار و نويسنده كتاب مروج الذهب در شرح اوضاع موسيقي در زمان ساسانيان ، هنگام نام بردن از سازهاي متداول موسيقي واژه سنتور ( سنطور ) را ذكر مي كند . در كتب قديم و تاليفات ابونصر فارابي ئ ابن سينا نيز نام سنتور چندبار ذكر شده است . عبدالقادر مراغه اي ساز يا طوفان را معرفي كرد كه شبيه سنتور امروزي بود با اين تفاوت كه براي هر صدا فقط يك تار مي بستند و با جابجا كردن خرك ها ، آن را كوك مي كردند .

سنتور سازي كاملا ايراني است ، كه برخي ساخت آن را به ابونصر فارابي نسبت مي دهند كه مانند بربط ، ساز ديگر ايراني ، بعدها به خارج برده شد .

برخي پژوهشگران بر اين باورند كه سنتور در زمان بسيار دور از ايران به ديگر كشورهاي آسيايي رفته است . چنانكه امروزه نيز گونه هاي مشابه اين ساز در عراق ، تركيه ، سوريه ، مصر ، پاكستان ، هند ، تاجيكستان ، چين ويتنام ، كره ، اكراين و ديگر كشورهاي آسياي ميانه و نيز در يونان نواخته مي شود .

بر پايه اسناد و مدارك ، نگارگري ها و مينياتور هاي سده هاي پيش ، آنچه كه ما امروزه به عنوان سنتور در اختيار داريم در واقع سنتوري است كه از نزديك به 150 سال پيش ( زمان قاجار ) با شكل و شمايل كنوني خود در اختيار هنرمندان اين مرز و بوم قرار دارد .

اين ساز از جعبه اي ذوزنقه اي شكل تشكيل شده كه اضلاع آن عبارتند از : بلندترين ضلع ، نزديك به نوازنده و كوتناهترين ضلع و موازي با ضلع قبلي و دور از نوازنده و دو ضلع جانبي با طول برابر كه 2 ضلع قبلي را بطور مورب قصع مي كند . ارتفاع سطوح جانبي 8 تا 10 سانتي متر است .
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبي است . بر روس سطح فوقاني دو رديف ( معمولا 9 تايي ) خرك چوبي قرار دارد . رديف راست نزديكتر به كناره راست ساز است و رديف چپ كمي بيشتر با كناره چپ فاصله دارد ( فاصله بين هر خرك رديف چپ تا كناره چپ را پشت خرك مي نامند ) . از روي هر خرك 4 رشته سيم هم كوك عبور مي كند . ولي هر سيم به گوشي معيني پيچيده مي شود . گوشي ها در سطح جانبي راست كنار گذاشته شده اند . سيم هاي سنتور به 2 دسته سفيد‌ ( زير ) و زرد ( بم )‌ تقسيم مي شوند. دسته سيم هاي سفيد بر روي خرك هاي رديف چپ و سيم هاي زرد بر روي خرك هاي رديف راست به تناوب قرار گرفته اند . طول قسمت جلوي خرك در سيم هاي سفيد دو برابر طول آن در قسمت پشت خرك است و مي توان در پشت خرك است و مي توان در پشت خرك نيز از سيم هاي سفيد استفاده كرد ( صداي آن به نسبت عكس صول ، يك اكتاو نسبت به صداي قسمت جلوي خرك بالاتر است ) . نيز هر سيم زرد ، يك اكتاو بم تر از سيم سفيد بلافاصله بعد از آن صدا مي دهد .

فروشنده: سی دی سنتر شاپ

قیمت: 5,900 تومان

درصد :30

روش خرید: برای خرید آموزش سنتور، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش سنتور




تاریخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي
 

 

آموزش سنتور

آشنايي قدم به قدم سنتور نوازي
آشنايي با تمام نكات سنتور
درس هاي فصل بندي شده در محيط نرم افزاري
نحوه گرفتن مضراب
آموزش روش هاي مختلف نواختن


سنتور يكي از سازهاي موسيقي ايراني است.فرهنگ دهخدا سنتور را اين گونه تعريف كرده است:«از ساز هاي ايراني به شكل ذوزنقه اي كه داراي سيم هاي بسياري است وبه وسله دو مضراب چوبي نواخته مي شود.»
كهن ترين اثري كه از اين ساز بر جاي مانده،از سنگ تراشي هاي آشور وبابليان(559قبل از ميلاد)است.در اين سنگ تراشي ها،صف تشريفاتي كه به افتخار آشوربانيپال بر پا شده مجسم گرديده و سازي كه شباهت زيادي به سنتور امروزي دارد،در ميان آن صف ديده مي شود.
ابوالحسن علي بن حسين مسعودي(مرگ به سال346ه.ق)گذشته نگار نامدار و نويسنده كتاب مروج الذهب در شرح اوضاع موسيقي در زمان ساسانيان،هنگام نام بردن از سازهاي متداول موسيقي ساساني،وا‍ژه سنتور را ذكر مي كند.در كتب قديم و تاليفات ابونصر فارابي وابن سينا نيز نام سنتور چند بار ذكر شده است.

اين ساز از جهبه اي ذوزنقه اي شكل تشكيل شده كه اضلاع آن عبارتند است:بلند ترين ضلع،نزديك به نوازنده و كوتاهترين ضلع وموازي با ضلع قبلي ودور از نوازنده ودو ضلع جانبي با طول برابر كه دوضلع قبلي را به طور مورب قطع مي كند.ارتفاع سطوح جانبي 8 تا10سانتيمتر است.

فروشنده: رایان گستر وردشت

قیمت: 5,500 تومان

درصد :10

روش خرید: برای خرید آموزش سنتور، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

خرید آموزش سنتور




تاریخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 86
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 31572
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

Alternative content