اکثر افراد هنگام خرید پیانو شرایط مختلفی را مورد بررسی قرار می دهند که در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنم:
قیمت ساز:
تا قبل از ورود و رواج پیانوهای دیجیتال به بازار، داشتن پیانو برای اکثر افراد یک رویا محسوب می شد. در واقع پیانوهای آکوستیک بسیار گران هستند و خرید این ساز برای بیشتر مردم هزینه سنگینی به حساب می آید. علت گران بودن پیانو به ساخت و پیاده سازی مکانیسم پیچیده اکشن ساز و همچنین مواد به کار رفته در آن مربوط می شود. خوشبختانه  پیانوهای دیجیتال از قیمت مناسب تری نسبت به پیانوهای آکوستیک برخوردارند و از آنجا که مکانیسم تولید صوت آنها مکانیکی نیست هزینه تولید به نسبت پائین تری دارند. به عنوان مثال با همان هزینه ای که برای یک پیانو آکوستیک با کیفیت پائین لازم است، می توانید یک پیانو دیجیتال بسیار خوب تهیه کنید. با این حال قیمت مناسب تنها فاکتور اصلی برای انتخاب ساز نیست و باید به جنبه های دیگر ساز نیز توجه کنید.
کیفیت صدا و کلید های پیانو:
کیفیت صدا و تون آن به همراه کیفیت کلید های پیانو فاکتورهایی هستند که یک نوازنده پیانو حرفه ای هنگام خرید ساز به آنها توجه می کند. این دو عامل مهمترین تاثیر را در انتخاب آنها دارد زیرا حرفه ای ها می خواهند نوازندگی راحت و صدایی زیبا را تجربه کنند. تشخیص این دو مورد نیاز به تجربه کافی دارد و معمولاً برای افراد عادی کمی مشکل است.
در  پیانوهای آکوستیک کیفیت صدای ساز به مرور و با نواختن آن بهتر می شود. زیرا عملکرد اکشن ساز و مواد به کار رفته در آن به تدریج و با مرور زمان بهتر شده و یا به اصطلاح ساز رگلاژ می شود. همچنین کوک بودن پیانو در کیفیت صدای آن بسیار موثر است. در پیانوهای دیجیتال به دلیل استفاده از سیستم الکترونیکی به جای مکانیکی کیفیت و کوک ساز ثابت است و هیچ تغییری نمی کند ولی از نظر زیبایی و زنده بودن صدا همچنان پیانوهای آکوستیک برتری چشمگیری بر این سازها دارند. در  پیانوهای آکوستیک کیفیت صدای گرند پیانوها نسبت به پیانوهای دیواری بالاتر است. در مورد پیانوهای دیجیتال هر چه مدل ساز بالاتر باشد سیستم پخش صدا بهتر بوده و در نتیجه صدایی بهتر و نزدیک تر به پیانوهای آکوستیک را تجربه می کنید. به عنوان مثال کمپانی یاماها در یکی از مدل های خود به نام CLP-380 توانسته با کمک سمپل هایی از بهترین گرند پیانوهای دنیا و با کمک سیستم پخش قوی خود، صدایی بسیار نزدیک به پیانوهای گرند واقعی ایجاد کند. در این مدل از ۴ جفت اسپیکر برای دادن پرسپکتیو به صدای ساز استفاده شده است. همچنین این پیانو از سیستمی برای شبیه سازی رزونانس صدا بهره می گیرد که تفاوت صدای این ساز با سازهای آکوستیک را به حداقل رسانده است. 
کیفیت کلیدهای پیانو یا به اصطلاح تاچ (Touch) آن عامل مهم دیگر در انتخاب پیانو است. مسائلی مانند روان و نرم بودن کلیدها و همچنین حساسیت کلیدها به ضربه که به کیفیت عملکرد اکشن ساز مربوط است از جمله مواردی است که هنگام خرید پیانو باید به آنها توجه داشت.
زیبایی و ظاهر ساز:
مسلماً ظاهر و زیبایی ساز نیز به همراه موارد بالا می تواند در انتخاب ساز مهم باشد. کمپانی های تولید کننده پیانو توجه ویژه ای به این بخش دارند و برای رقابت و جلب نظر مشتریان خود پیانوها را در طرح ها و رنگ های متفاوتی تولید می کنند. در پیانوهای آکوستیک بدنه اصلی ساز که به آن کابینت می گویند از چوبهای مرغوب ساخته می شود. همچنین ساندبورد، کلیدهای پیانو و بیشتر قطعات اکشن ساز از چوب ساخته می شوند. در مورد رنگ ساز معمولا پیانو هایی که طرح چوب و پولیش شده هستند قیمت بیشتری نسبت به پیانوهای رنگ شده (معمولا مشکی) دارند. با این حال این رنگ ساز نمی تواند ملاکی برای تعیین مرغوبیت چوب ساز باشد. بیشتر کمپانی های مطرح تولید کننده پیانو مانند STEINWAY و YAMAHA در تولید پیانوهای گرند خود از رنگ های مشکی با پولیش های عالی استفاده می کنند.
در مورد  پیانوهای دیجیتال معمولاً کابینت و کلیدهای ساز از مواد مشابه چوب ولی مرغوب و با استحکام ساخته می شوند.
نکته ای که در هنگام انتخاب پیانو باید دقت داشت این است که ظاهر پیانو نباید فاکتور اصلی شما در انتخاب ساز باشد. شخصاً به ندرت پیانویی دیده ام که زیبا نباشد و یا روی طرح و رنگ آن کار نشده باشد! در واقع ساختن کابینت پیانو شاید آسان ترین و کم هزینه ترین بخش از پروسه تولید این ساز باشد. بنابراین در انتخاب ساز باید همیشه کیفیت و صدای ساز را در اولویت قرار داد.
وزن و ابعاد ساز:
وزن سنگین پیانوهای آکوستیک همیشه یکی از مشکلات عمده این ساز بوده و هست تاجائیکه برای حل این مشکل خودروهای مخصوص حمل پیانو طراحی و ساخته می شود . وزن این ساز از KG ۲۰۰ در پیانوهای دیواری تا KG ۵۵۰ در کنسرت گرند ها متفاوت است. این مشکل در مورد پیانوهای گرند که از ابعاد و وزن بیشتری برخوردارند و نیز هنگامی که بخواهید ساز را به طبقات بالاتر ساختمان انتقال دهید حادتر خواهد بود. از این رو فروشندگان پیانو معمولاً هنگام فروش سرویس هایی برای حمل پیانو ارایه می کنند.
پیانوهای دیجیتال از این قاعده مستثنی هستند. در واقع شاید این مورد برتری اصلی این سازها نسبت به  پیانوهای آکوستیک باشد. اغلب پیانوهای دیجیتال به راحتی می توانند به بخش های قابل حمل تقسیم شوند. این بخش ها که هر کدام وزن کمی دارند به کمک پیچ های پنهان به هم وصل می شوند به گونه ای که پس از اتمام کار، ساز کاملاً به صورت یکپارچه به نظر می رسد.
از نظر اندازه و ابعاد پیانو ها معمولا بسته به دیواری یا  گرند بودن آنها متفاوتند که در مورد این موضوع به طور کامل در بخش درباره پیانو بحث شده است.

امکانات و کاربرد ها:

اگر بخواهیم پیانو ها را از نظر امکاناتی که ارائه می دهند بررسی و مقایسه کنیم باید به پیانوهای دیجیتال امتیاز بیشتری بدهیم.
به عنوان مثال بسیاری از  پیانوهای دیجیتال امکاناتی نظیر ضبط صدا، مترونوم، تغییر تاچ پیانو و یا تنوع صدای ساز را ارائه می کنند.
همچنین  پیانوهای دیجیتال امکان اتصال ساز به کامپیوتر یا سیستم های حرفه ای ضبط و پخش صدا را به کاربر می دهند.

برند یا کارخانه سازنده ساز:
مانند هر محصول دیگری ساز پیانو هم در دنیا توسط کمپانی های متفاوتی تولید می شود که برخی از آنها توانسته اند به اعتبار جهانی در تولید این ساز برسند. به طور کل کشور تولید کننده پیانو می تواند معیار مناسبی برای تعیین کیفیت ساز باشد. از آنجائی که پیانو ها در ابتدا در کشورهای آلمان و آمریکا ساخته می شدند این دو کشور در صدر تولید کنندگان برتر پیانو قرار دارند.
اکنون به بررسی بهترین برند های پیانو بر اساس منطقه تولید کننده آنها می پردازم:
۱ – ایالات متحده آمریکا:
آمریکا دارای سه کمپانی است که بیشترین پیانو ها را در این کشور تولید می کنند:
Steinway & Sons : این کمپانی ۲۵۰۰ پیانو در سال تولید می کند. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت آن مراجعه فرمایید:
www.steinway.com
Mason & Hamlin : این پیانو در حدود ۲۵۰ پیانو در سال تولید می کند.
www.masonhamlin.com
Charles Walter : کمپانی به نسبت جدید تری است که حدود ۶۵ پیانو در سال تولید می کند.
www.walterpiano.com
۲ – اروپا :
در زیر به بهترین برند های اروپایی اشاره شده است:
Bechstein ساخت آلمان: www.bechstein.de
Blüthner ساخت آلمان: www.bluethner.de
schimmel ساخت آلمان: www.schimmel-piano.de
Bosendorfer ساخت اتریش: www.boesendorfer.com
Fazioli ساخت ایتالیا: www.fazioli.com

۳ – آسیا :
ژاپن بهترین تولید کننده پیانو در آسیا می باشد. ۲ کمپانی ژاپنی اولین و دومین کمپانی های بزرگ تولید کننده پیانو در دنیا می باشند:
Yamaha : www.usa.yamaha.com
Kawai : www.kawaius.com
هر دو کمپانی در کل آسیا کارخانه دارند اما تولیدات ژاپنی آنها بهتر است. این کمپانی ها طیف وسیعی از محصولات اعم از  پیانوهای ارزان و اقتصادی تا پیانوهای دست ساز و بسیار گرانقیمت که برخی از آنها مي توانند قابل رقابت با بهترین کمپانی های آلمانی و امریکایی باشند را تولید می کنند.
باید توجه داشت که طراحی یک ساز با ساخت و پیاده سازی آن متفاوت است. طراحی تمام پیانوهای برند های ذکر شده در ژاپن انجام میگیرد و ممكن است خط تولید آن برای پائین تر آوردن قیمت تمام شده ساز، بسته به مدل آن در کشورهای دیگر آسیایی مانند اندونزی و چین قرار گیرد. بنابراین این پیانو ها زیر نظر کمپانی های تولید شده ساخته و عرضه می شوند.

کشور کره یکی دیگر از تولید کنندگان آسیایی پیانو می باشد. با اینکه  پیانوهای کره ای هنوز به کیفیت پیانوهای ژاپنی نمی رسند ولی با این حال به دلیل قیمت ارزان تری که دارند توانسته اند جای خود را در بازار پیانو باز کنند. برند های مطرح کره عبارتند از :
Samick : www.smcmusic.com/samickpianos
Young Chang : www.youngchang.com

کمپانی Samick توانسته با بالا بردن کیفیت تولیدات خود نسبت به چند سال گذشته  و همچنین عرضه این محصول با قیمت های متعادل جایی برای خود در بازار پر رقابت پیانو باز کند. این کمپانی کره ای همچنین پیانوهائی تحت نام های Kohler، Campbell ، Pramberger، Knabe، Remington، Sohmer و غیره تولید می کند. این پیانو ها به  پیانوهای استنسیل (Stencil Pianos) موسومند. پیانوهای استنسیل به پیانو هایی گفته می شود که کمپانی اصلی آنها ورشکست شده است یا دیگر آن محصول را تولید نمی کند. به عنوان مثال برند Pramberger ابتدا توسط کمپانی Young Chang تولید می شد که پس از ورشکست شدن این کمپانی تولید آن توسط کمپانی Samick از سر گرفته شد. Young Chang هم اکنون توسط یک کمپانی آمریکایی خریداری شده است.

 

در نهایت با یک جمعبندی کلی از مطالب بالا، به مزایا و معایب هر دو نوع این ساز ها می پردازم:
 

 پیانوهای آکوستیک :

مزایا :


کیفیت صدای عالی
همانطور که گفته شود این پیانو ها به دلیل داشتن سیستم مکانیکی سیم و چکش صدایی آکوستیک زنده و زیبا دارند.
زیبا و لوکس
کیفیت ساخت مناسب به دلیل استفاده از چوب در بدنه یا کابینت ساز.

معایب:

قیمت بالا
وزن زیاد
حد صدای غیر قابل کنترل
گرچه  پیانوهای آکوستیک از پدال مخصوص تمرین برای کم کردن صدای ساز بهره می برند اما این پدال صدای اصلی ساز را تحت تاثیر قرار می دهد به گونه ای که صدا را گنگ و خفه می کند.
نیاز به کوک مداوم حد اقل ۲ بار در سال

 

 پیانوهای دیجیتال :

مزایا :

قیمت ارزان
وزن کم
دارای کنترل حد صدا و همچنین امکان استفاده از هدفون
بی نیاز از کوک
دارای امکانات اضافی مانند ضبط صدا، مترونوم و صداهای متنوع

معایب:

زیبایی کمتر صدای ساز به نسبت  پیانوهای آکوستیک
استفاده از مواد مصنوعی در تولید بدنه ساز
آسیب پذیری در مقابل شوک الکتریکی

 



تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

درباره پیانو
پيانو مهمترين و قوي ترين ساز خانواده كلاويه اي یا کلید دار است. اين ساز را ساز مادر ناميده اند زيرا هم از محدوده يا وسعت صداي بيشتري نسبت به سازهاي ديگر ( به غير از ارگ ) برخوردار است و هم اين امكان را به نوازنده مي دهد تا همزان ده نت را اجرا كند، يعني به تعداد تمام انگشتان دست. محدوده صداي اين ساز كمي بيشتر از هفت اكتاو است و از لحاظ کیفیت و طنین صدا، مطبوع ترين و وسيع ترين ساز در بين سازهاي موسيقي است. اين دو خصوصيت سبب شده كه از پيانو به عنوان ساز سلو ( تك نواز )، ساز همراهي كننده و نيز ساز شركت كننده در اركستر مجلسي و بزرگ و همچنين در سبك هاي جديد جز ، راك و پاپ استفاده شود.
كلمه پيانو كوتاه شده كلمه "PianoForte " (به معني ضعيف-قوي) است كه در سال 1709 توسط  Bartolommeo Cristofori ايتاليايي از روي ساز ديگري به نام هارپسيكورد ساخته شد. كريستوفوري با تغيير بر روي مكانيسم زخمه اي هارپسيكورد، آنرا تبديل به كوبشي نمود. در اين سيستم جديد شستي ها با مكانيسم خاصي به مضراب هاي چكشي ساز مربوط مي شوند، به طوريكه هرگاه بر روي شستي بكوبيم، چكش مضراب نيز بر روي سيم كوبيده شده و دوباره به عقب باز مي گردد. اين سيستم بعدها توسط آلماني ها تكميل شده و پيانو هاي امروزي به وجود آمدند.  

انواع پیانو:

گراند پیانو (Grand Piano)

گراند پيانو يا پيانوي بزرگ كه به فارسي گاهي آن را پيانو رويال ناميده اند. در اين نوع، سيم ها به صورت افقي قرار گرفته اند و چكشها از زير به سيم ها ضربه مي زنند. اين ساز صداي با شكوه و پر طنيني دارد و بيشتر در سالن هاي كنسرت و اركسترهاي بزرگ استفاده مي شود.


Grand Piano

 

پيانو ديواري (Upright Piano)

نوع دوم پيانو، " پيانو ديواري"  است كه به زبان هاي اروپايي به آن" پيانينو" يا پيانوي كوچك مي گويند. همچنين پيانو آپ رايت (UpRight ) نام ديگر اين ساز به زبان انگليسي است. پيانو ديواري نسبت به گراند پيانو كم حجم تر و ارزان تر بوده از اين رو براي استفاده در منزل مناسب تر است. سيمها در آن به صورت عمودي قرار گرفته اند و چكشها از جلو به سيم ها ضربه وارد مي كنند.

 

Upright Piano

 

پیانو های دیجیتال (Digital Piano)

پیانو های دیجیتال همانطور که از نام آن پیداست از تکنولوژی دیجیتال برای تولید اصوات استفاده می کنند و از این منظر با پیانو های مکانیکی یا آکوستیک که از سیستم سیم و چکش بهره می گیرند کاملاً متفاوت هستند. صدای این نوع پیانو با الگو برداری از صدای پیانو های آکوستیک ساخته شده است که به این الگو ها که از همه نت های یک پیانو ساخته شده اند سمپل (Sample ) گفته می شود. این اصوات در هنگام نواختن به کمک بلندگوهای پیانو تقویت و پخش می شود. گرچه سیستم دیجیال تولید صوت هنوز نتوانسته جایگزین سیستم های آکوستیک که از ارتعاش سیم و انتشار صوت در هوا بهره می گیرند شود ولی به دلیل امکانات و شرایط آسانی که امروزه فراهم کرده اند این نوع پیانو توانسته جایگاه خود را در بازار پر رقابت پیانو تثبیت کرده و نظر بسیاری از کاربران پیانو را به خود جلب کند.

 

Digital Upright Piano

 

در ایران دو  نوع ساز دیگر به دلیل شباهت های ظاهریشان با پیانو همواره مردم را به اشتباه انداخته است که به آنها نیز در زیر می پردازیم:

 

ارگ (Organ)
ريشه تاريخي ارگ به قرن چهارم ميلادي باز مي گردد كه در آن زمان ارگ ها عمدتا در كليسا ها استفاده شده و با سيستم باد كار مي كردند. از آن زمان تا كنون ساختمان و مكانيسم اين ساز تغييرات زيادي كرده و كامل تر شده است. ارگ هاي امروزي اكثرا برقي و يا الكترونيكي هستند و در آنها سعي شده تا صداي واقعي ارگ كه قبلا با نيروي باد ايجاد مي شد، شبيه سازي شود. وسعت صدادهي ارگ كليسا در حدود 9 اكتاو است كه در بين تمام سازها وسيعترين ساز به حساب مي آيد.
در شكل زير يك ارگ برقي مشاهده مي شود:

Organ

 

 

كيبورد الكترونيكي (Electronic Keyboard)
كيبورد الكترونيكي ، كه اين روزها به اشتباه به آن ارگ گفته مي شود ساز ديگري از خانواده سازهاي شستي دار است كه از تكنولوژي الكترونيك براي توليد صدا ها استفاده مي كند. اكثر كيبورد هاي موجود براي استفاده در خانه طراحي شده اند و شامل امكانات زيادي براي شبيه سازي صداي ساز ها و گروه هاي موسيقي مختلف، ريتم ها و همراهي هاي اتوماتيك (Accompaniment ) و نيز امكانات آموزشي هستند. اين ساز بدليل امكانات زياد و قيمت ارزان آن - قيمت اين ساز بسته به مدل و امكانات آن ممكن است بسيار متفاوت باشد - ، در حال حاضر بيشترين فروش را در بين سازهاي ذكر شده دارد.
هزينه خريد يك پيانو براي اكثر خانواده هاي ايراني تقريبا سنگين است، به علاوه كيبورد شامل امكانات اضافي و تنوع صدا نيز مي باشد. به همين خاطر كيبورد در حال حاضر بيشتر از پيانو در خانه هاي ايراني يافت مي شود.

Keyboard

برای آشنایی با ساختار داخلی و مکانیسم پیانوهای آکوستیک می توانید به این بخش بروید.




تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

یانوهای اسپینت (Spinet) معمولآ کوتاه ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود 90 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 100 سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک و سیستم انقال نیرو (Action) آنها ساده ترین شکل خود را دارد به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند و برای مبتدی هایی که معلوم نیست در آینده نوازندگی را ادامه دهند بسیار مناسب است. فاصله سطح کی برد تا بلندترین قسمت این پیانوها بسیار کم بوده و حداکثر حدود 20 سانتیمتر است.

رنج بعدی پیانو های کنسول (Console) است که از ارتفاع حدود 100 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 110 سانتیمتر ادامه پیدا می کند. ساختمان سازه آنها بگونه ای است که بدنه ای بسیار محکم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها یا مدارس موسیقی و نیز استودیوها برای تمرین - نه معمولآ ضبط - از آنها استفاده می شود. انواع آمریکایی این پیانوها - که در بازار ایران کم هستند - زیبایی خاصی دارند و روی بدنه خارجی آنها زیاد کار شده است.

اگر قصد دارید از ابتدا پیانویی بخرید که به احتمال زیاد دیگر آنرا عوض نکنید، حتمآ از نوع کنسول انتخاب کنید، چراکه قیمت و دوام خیلی خوبی دارند. بدنه این پیانوها بخصوص در قسمت کی برد، محل قرار دادن نت موسیقی (Music Rest) و نیز دیواره های اطراف کی برد به گونه ای ساخته شده است که شباهت زیادی به پیانو های بزرگ (رویال) دارد. به تفاوت سطح بالایی پیانو از کی برد در پیانوهای اسپینت و کنسول دقت کنید.



پیانو دیواری حرفه ای


از ارتفاع 110 سانتیمتر به بالا معمولآ پیانوهای حرفه ای شروع می شود، ارتفاع این پیانو ها ممکن است در بهترین حالت به 133 سانتیمتر هم برسد. البته ناگفته نماند که برخی از مدل های بسیار قدیمی پیانوهای دیواری تا ارتفاع 150 سانتیمتر هم ساخته شده اند، اما امروزه حداکثر در ارتفاع 133 و اغلب 130 سانتیمتر ساخته می شوند. فراموش نکنید که طول سیم ها، کیفیت سیستم انتقال نیرو (Action) سایزهای بالای این پیانوها از بسیاری پیانوهای بزرگ (رویال) که در ابعاد کوچک ساخته می شود بهتر است.


پیانوی بزرگ (رویال)




همانند پیانوهای دیورای پیانوهای بزرگ (رویال) در اندازه های مختلف ساخته می شوند که تفاوت اصلی آنها با یکدیگر در طول پیانو است. طول یک پیانو بزرگ (رویال) از قسمت جلوی کیبورد تا انتهای پشتی آن اندازه گیری می شود. امروزه با توجه به ساخت صنعتی این پیانوها قیمت آنها نیز کاهش چشمگیر پیدا کرده بگونه ای که می توان با بودجه نه خیلی زیاد اندازهای کوچک آنرا تهیه کرد.

کوچکترین سایز این پیانوها Baby (بچه) نامیده می شود. طول این پیانوها از حدود 145 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 160 سانتیمتر ادامه دارد. پیانوهای Baby طرفداران بسیاری دارد چرا که ابعاد آنها بگونه ای است که در بسیاری از خانه ها می توان برای نگهداری آن محلی را اختصاص داد. تجربه نشان داده است که اغلب پیانوهای Baby بهتر از پیانوهای خوب دیواری نیستند پس اگر الزام خاصی ندارید، خرید یک پیانو خوب دیواری بر یک پیانو Baby ارجحیت دارد.

سایز بعدی پیانوهای متوسط یا Medium Grand هستند. طول آنها از حدود 160 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 215 سانتیمتر ادامه دارد. Professional Grand سازی در حدود 190 سانتیمتر در این رنج است که معمولآ نوازندگان حرفه در منزل از آن استفاده می کنند. از حدود 200 - 215 سانتیمتر پیانوهای بزرگ را با نام Artist می شناسند که هنرمندان در اجراها از آنها استفاده می کنند.

طول سیم بلند، صفحه صدای وسیع و جعبه بزرگ از جمله ویژگی های این پیانوها است که به آن توانایی تولید حجم صدای بالا می دهد. با توجه به ابعاد این رنج از پیانوهای بزرگ (رویال) از آنها معمولآ بعنوان پیانوهای خاص در مدارس موسیقی، استودیوهای ضبط، سالن های کوچک و متوسط کنسرت و ... استفاده می شود.

بزرگترین سایز پیانوهای بزرگ (رویال) ممکن است تا 275 سانتیمتر هم طول داشته باشند که معمولآ جز در اجراهای بسیار جدی موسیقی و سالن های کنسرت بزرگ و تالارهای اجرای موسیقی کاربردی ندارند. برخی از این سازها در قسمت باس تعداد کلید های بیشتری هم دارند و ممکن است بجای 88 تا 96 کلاویه داشته باشند. پیانوها در این رنج با نامهای Half Concert یا Full Concert با توجه به طول آنها نیز نامیده شوند.
 

برگرفته از نت آهنگ




تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

پیانوهای دیواری در ارتفاع های مختلف، با بدنه - اغلب با چوب تمام شده - متفاوت و انواع مدل ساخت بدنه وجود دارند که بدون شک می توانند سلیقه شما را راضی کنند. در اولین قدم مهمترین پارامتر برای اینکه متوجه شوید پیانو عمودی چقدر حالت مبتدی دارد و چقدر حالت حرفه ای ارتفاع پیانو دیورای است. ارتفاع یک پیانو دیواری از کف زمین تا بالای آن اندازه گیری می شود (چه پیانو چرخ داشته باشد چه نداشته باشد).

دلیل این امر بیشتر به این خاطر است که عرض و تقریبآ عمق پیانو ها با کمی تفاوت یکسان است و این ارتفاع ساز است که در حجم بدنه پیانو تاثیر بیشتر را می گذارد، هرچه ارتفاع بیشتر باشد پیانو حجم صوتی بیشتری دارد. حجم صوتی ارتباطی به رنگ یا شفاف و مات بودن صدا ندارد و صرفآ صوت حاصله از این پیانو قوی تر خواهد بود. چرا که پیانو بلند علاوه بر آنکه سیم های طولانی تری هم دارد، صفحه صدای (Sound Board) بزرگتری دارد که باعث تولید صدای قوی تر می گردد.

 

پیانو کنسول

پیانو کنسول




تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

نواختن موسیقی سنتی ایران با پیانومعمولی کار دشواریست چونکه ساخت پیانو بر پایه دوازده صوت در هر هنگام (اکتاو) است در صورتی که در موسیقی سنتی احتیاج به هفده صوت است، یعنی اگر پیانو را از اول برای موسیقی سنتی ساخته بودند میبایستی پنچ کلید به هر هنگام اضافه میکردند که البته طول آن پیانو یک برابر و نیم بزرگترو چندین برابرگرانترمیشد.

تمایز دیگر بین صوت های پیانو معمولی و اصوات سنتی ما، فاصله صوت ها از یکدیگراست. توضیح آنکه تنش (فرکانس) یک کلید پیانو نسبت به تنش کلید قبل از آن ٠۵٩۴ /١ یا تقریبا شش در صد بیشتر است. باین ترتیب اگر از یک کلید پیانو، مثلا سل، شروع کرده و پس از طی دوازده فاصله بطرف بالا حرکت کنیم به کلید هنگام یا سل دیگری خواهیم رسید که تنش آن دوبرابر کلید سل اولی خواهد بود. ضریب ٠۵٩۴ /١ در حقیقت ریشه دوازدهم عدد دو است یعنی عددی که چون دوازده مرتبه در خودش ضرب شود مساوی با عدد دو باشد. تصاعد تنش صوتی برمبنای یک ضریب مشخص که در تمام موسیقی غرب معمول است، یک حالت ِ تعادلی به موسیقی اروپایی میدهد که در موسیقی سنتی وجود ندارد و همین اعتدال درفواصل صوتی ِ موسیقی غربی است که همنوازی (هارمونی) را، دراجرای یک مجموعه بزرگی از آلات موسیقی، مثلا چون یک سنفونی، آسان ساخته است. در موسیقی ما بر عکس ِ موسیقی غرب تعادل صوتی بکاربرده نمیشود و فواصل صوتی تا اندازه ای منوط به دستگاه مورد نظراست، کما اینکه همنوازی بزعم آنچه که در غرب معمول است در موسیقی ما نایاب میباشد. البته در موسیقی ما، مانند اکثر تمدن های دیگر دنیا، فاصله هنگام بوضوح مطرح است.

محدویت سازهای غربی در اجرای موسیقی ایرانی:


نواختن موسیقی سنتی ایران با پیانومعمولی کار دشواریست چونکه ساخت پیانو بر پایه دوازده صوت در هر هنگام (اکتاو) است در صورتی که در موسیقی سنتی احتیاج به هفده صوت است، یعنی اگر پیانو را از اول برای موسیقی سنتی ساخته بودند میبایستی پنچ کلید به هر هنگام اضافه میکردند که البته طول آن پیانو یک برابر و نیم بزرگترو چندین برابرگرانترمیشد.

تمایز دیگر بین صوت های پیانو معمولی و اصوات سنتی ما، فاصله صوت ها از یکدیگراست. توضیح آنکه تنش (فرکانس) یک کلید پیانو نسبت به تنش کلید قبل از آن ٠۵٩۴ /١ یا تقریبا شش در صد بیشتر است. باین ترتیب اگر از یک کلید پیانو، مثلا سل، شروع کرده و پس از طی دوازده فاصله بطرف بالا حرکت کنیم به کلید هنگام یا سل دیگری خواهیم رسید که تنش آن دوبرابر کلید سل اولی خواهد بود. ضریب ٠۵٩۴ /١ در حقیقت ریشه دوازدهم عدد دو است یعنی عددی که چون دوازده مرتبه در خودش ضرب شود مساوی با عدد دو باشد. تصاعد تنش صوتی برمبنای یک ضریب مشخص که در تمام موسیقی غرب معمول است، یک حالت ِ تعادلی به موسیقی اروپایی میدهد که در موسیقی سنتی وجود ندارد و همین اعتدال درفواصل صوتی ِ موسیقی غربی است که همنوازی (هارمونی) را، دراجرای یک مجموعه بزرگی از آلات موسیقی، مثلا چون یک سنفونی، آسان ساخته است. در موسیقی ما بر عکس ِ موسیقی غرب تعادل صوتی بکاربرده نمیشود و فواصل صوتی تا اندازه ای منوط به دستگاه مورد نظراست، کما اینکه همنوازی بزعم آنچه که در غرب معمول است در موسیقی ما نایاب میباشد. البته در موسیقی ما، مانند اکثر تمدن های دیگر دنیا، فاصله هنگام بوضوح مطرح است.

گام استاندارد غربی:

گام دوازده صوتی غربی که بگام کروماتیک معروف است گامیست معتدل که درآن هر کلید پیانو، معرف یک صوت (یا یک نت ) میباشد. این گام شامل تمام ِ اصواتیست که در موسیقی غربی وجود دارد و کلیه موسیقی کلاسیک غرب و تمام آلات موسیقی اروپایی بر مبنای همین گام طرح شده اند. گام کروماتیک در حقیقت تلفیقی است از گام های نامعتدل ِ قبل از زمان باخ که دراروپای آنزمان معمول بوده. بعضی براین باورند که گام معتدل گامیست غیرطبیعی بدلیل اینکه اکثر خوانندگان سولو و یا تکنوازان ساز های بدون پرده خود بخود از اعتدال خارج میشوند. شاید همین طبیعی بودن موسیقی ماست که باعث ایجاد خود کاوی و یا بقول استاد مرتضی ورزی "غم" میشود. بهر صورت اگر جنبه اعتدال را فراموش کنیم، بجاست که گام هفده صوتی سنتی را "گام کروماتیک ایرانی" بنامیم چونکه هریک از پرده های تار و یا سه تار نماینده یکی از هفده صوت (یا نت) این گام است.

پیش از اینکه از معضل ِ جا دادن هفده صوت در دوازده کلید پیانو صحبت کنیم لازم است بچگونگی برآورد کردن فواصل نت ها در یک گام بپردازیم. همانطور که قبلا اشاره شد مقدار تنش هر کلید نسبت به کلید قبل از آن شش درصد بیشتر است. مثلا اگر از کلید "لا" با تنش ِ ۴۴٠ هرتز ( نوسان در ثانیه ) شروع کنیم، کلید مجاور آن یعنی "لا دیِز یا سی بمل" ۴۶۶ هرتز و "لای اکتاو" ٨٨٠ هرتز خواهد بود. اندازه گیری مستقیم تنش صوت بواحد هرتز کاریست عملی ولی بسیار مشکل که برای اولین دفعه توسط استاد ِ شادروان دکتر مهدی برکشلی بیش از شصت سال پیش بر روی آواز های ایرانی انجام گرفت. نحوه آسانتر که مناسب با پیانو الکترونیکی است، بکار گرفتن واحد جدیدیست بنام سِنت که مبنای آن نسبت ِ تنش ِ دوکلید در یک هنگام است، و بطریق زیرمحاسبه میشود:

C = log(F2 / F1 ) X 4000

که در معادله بالا

است. (F2 / F1) = فاصله به سنت و نسبت تنش دو کلید در یک هنگام C

بنا براین در گام کروماتیک معتدل فاصله هر کلید با کلید مجاور خود ١٠٠سنت است

C= log (1.0594) X 4000= 0.025 X 4000 = 100 cent

و فاصله با کلید هنگام ١٢٠٠سنت خواهد بود.

C= log (2) X4000 = 0.3 X 4000 = 1200 cent

برای ساختن یک قطعه موسیقی به ندرت به همهِ دوازده صوت در گام معتدل اروپایی یا به به همهِ هفده صوت درگام ایرانی احتیاج است. مبنای هر دو موسیقی بر پایهِ گام هشت صوتی یا گام ِ دیاتونیک استوار است که نت اول و نت هشتم ١٢٠٠سنت با یکدیگر فاصله دارند. در گامهای دیاتونیک اروپایی هشت نتِ اصلی از بین دوازده نتِ کروماتیک انتخاب میشوند بطوریکه فاصله بین هرنت و نت مجاور آن یا یکصد سنت (نیم پرده) و یا دویست سنت (یک پرده) است. گام های دیاتونیک اروپایی بر دو مدل، یا دو مُد، ساخته میشوند- مُدِ ماژور (گام بزرگ) و مُدِ مینور (گام کوچک).

مثلا دو گام از دوازده گام های بزرگ و فاصله آنها با مدل زیر انطباق دارند:

دو ماژور: دو - ٢٠٠- ر ِ-٢٠٠- می- ١٠٠- فا- ٢٠٠- سل - ٢٠٠- لا - ٢٠٠- سی - ١٠٠ - دو

سل ماژور: سل - ٢٠٠-لا - ٢٠٠-سی- ١٠٠- دو-٢٠٠- ر ِ - ٢٠٠- می-٢٠٠ - فا دیِز- ١٠٠ -سل

و همچنین دو گام از دوازده گام کوچک و فاصله آنها:

لا مینور: لا - ٢٠٠- سی- ١٠٠- دو- ٢٠٠- ر ِ-٢٠٠- می- ١٠٠- فا - ٢٠٠- سل - ٢٠٠- لا

سل مینور: سل-٢٠٠-لا -١٠٠-سی بمل-٢٠٠- دو-٢٠٠- ر ِ-١٠٠- می بمل-٢٠٠- فا -٢٠٠- سل

از مطالب بالا میتوان به چند نکته مهم پی برد:


١- کوکِ اروپایی ِ پیانو، که بر مبنای گام معتدل کروماتیک است، جوابگوی ِ هردو گام ِ بزرگ و کوچک میباشد. بقول شادروان عارف قزوینی اگر صد تا پیانو از کشتی پیاده کنند هر صدتا کوک ِ ماهور دارند، هرچند برداشت آن مرحوم کاملا صحیح نیست چونکه گام بزرگ قابلیت اجرای ِ همهِ گوشه های ماهور را ندارد.


٢- گام دیاتونیک اروپایی همنوازی بین چند ساز مختلف را آسان کرده است چونکه میتوان برای هر ساز یکی از دوازده گام، کوچک یا بزرگ، را که بآن ساز بخورد انتخاب کرد. این نوع همنوازی اجازه میدهد ساز هارا بچند گروه تقسیم کرده و برای هریک گروه، نت های ِ جدا گانه ای نوشت بطوریکه در جمع، چند صدایی تولید شده و عمق ِ محسوسی باجرای یک قطعه موسیقی بدهد.


٣- علاوه بر هشت نت اصلی که در بالا بآنها اشاره شد، چهار نوت فرعی دیگر نیزممکن است گاهگاهی موردِ استفاده قرار بگیرند.

روشهای متداول کوک کردن پیانو:


همانطور که در آغاز این مقاله ذکرشد پیانویی که دارای هفده صوت در اکتاو بوده و دارای تمام صوتهای ِ لازم ِ ایرانی باشد یافت نمیشود. خوشبختانه گام دیاتونیک ایرانی، مانند گام دیاتونیک اروپایی، بر مبنای هشت نت اصلی ساخته شده که در آن نت اول و هشتم ١٢٠٠ سنت از یکدیگر فاصله دارند، با این تفاوت که هشت نتِ اصلی ایرانی از هفده نتِ نا معتدل ِ "کروماتیک ایرانی" انتخاب شده نه از دوازده صوت معتدل "کروماتیک اروپایی". معضل ِ جا دادن هفده صوت ایرانی در دوازده کلید پیانو را میتوان با ایجاد پنج گام دیاتونیک ِ نا معتدل، یا پنج کوک خاص حل کرد. این پنج کوک که هریک با نام یکی از دستگاه های موسیقی ایرانی شناخته میشوند و بیش از صد سال پیش در بین پیانو نوازان ایرانی رواج یافته است، باین قرا ر است:
١- کوک شور، معرف دستگاه نوا و دستگاه شور و چهار نغمه آن- دشتی، ابوعطا، بیات زند و افشاری
٢- کوک ماهور، معرف دستگاه ماهور و دستگاه راست پنجگاه
٣- کوک همایون معرف دستگاه همایون و نغمه های آن- اصفهان و شوشتری
۴- کوک سه گاه معرف دستگاه سه گاه و بالاخره
۵- کوک چهارگاه معرف دستگاه چهار گاه.
کوک پیانو به منظور اجرای موسیقی ایرانی با وجود قدمت بیش از صد سال، هنوز به مرحله مشخصی نرسیده است و بستگی زیادی به انتخاب سبک و حساسیت گوش ِ خودِ نوازنده دارد، علاوه بر آن ساز های دیگر هم مجبور هستند خود را با پیانو وفق دهند. بعلاوه فواصلی که تا بحال مورد تائید نوازندگان ایرانی بوده، شامل پرده، نیم پرده، ربع پرده، سه چهارم پرده و پنج چهارم پرده، با اذعان همه نوازندگان اعدادی تقریبی اند. با دردست نداشتن وسایل اندازه گیری تنش صوتی و مقایسه آن با معیار های شناخته شده، کوک پیانوی سنتی امری کاملا ً خصوصی و شخصی بجا مانده است. باوجود چالش های فوق میتوان وجوه مشترکی در روش کوک پیانو بین نوازندگان سنتی مشاهده کرد
١ - اکثر نوازندگان کوک معتدل را ماخذ قرار داده و فقط به تغییر معدودی از دوازده کلید ِ هنگام اکتفا میکنند. باین ترتیب بیشتر فاصله ها بصورت معتدل ِ یکصد یا دویست سِنتی باقی میمانند.
٢ - چون وسعت تنش ِ ساز های ایرانی بیش از سه هنگام نیست، معمولا فقط سه هنگام میانی ِ پیانومورد استفاده قرار میگیرد.
٣ - ممکن است با دقت در کوک پیانو نوازنده بتواند مرکب نوازی کند یا بعبارت دیگر از یک دستگاه بدستگاه دیگری برود، هرچند اجرای مرکب نوازی مستلزم شنوایی بسیار حساس و آشنایی کامل بگوشه های دستگاه های مورد نظر است.
۴ - در بعضی کوک ها ممکن است فواصل یک گام را با فواصل گام ِ پیشین و یا بعدی تا اندازه ای تغییر داد. این روش که در بعضی از کوک های سنتورمرسوم است، منحصر به پیانوی معمولیست و اجرای آن گرچه مهم ولی در پیانوی الکرونیکی غیر ممکن است
در دو دهه اخیرآقای پروفسور هرمز فرهت که سالها سمت استادی کرسی موزیک را در دانشگاه دوبلین داشتند کتابی بعنوان "پندار دستگاه در موسیقی فارسی " (١) منتشر کردند که در آن شرح مبسوطی راجع باندازه گیری فواصل نت ها در گام های ایرانی درج شده است. با مطالعه برروی چند سه تار که بدقت کوک شده اند، ایشان براین باورند که فواصل را میتوان به پنج دسته مشخص تقسیم بندی کرد:
١- پرده ها که فاصله آن بین ٢٠٠ تا ٢٠۵ سنت است و اندکی با پرده دیاتونیک اروپایی تفاوت دارد.
٢- نیم پرده هایی که فاصله آنها ٩٠ سنت یا کمتر است و کاهش محسوسی از نیم پرده اروپایی است.
٣- پرده های میانی کوچک که فاصله آنها بین ١٢۵ و ١۴۵ سنت میباشد.
۴- پرده های میانی بزرگ که فاصله آنها بین ١۵٠ و ١٧٠ سنت است.
۵- پرده اضافی که فاصله آن در حدود ٢٧٠سنت بوده یعنی نزدیکتر به یک و نیم پرده اروپائیست و مورد استفاده زیادی نیست.
در اینجا برای روشن شدن نکات بالا بدو مثال اکتفا میکنیم که هر دو آنها کوک هائیست که آقای رامین ذوالفنون در نواختن موسیقی ایرانی بر روی پیانو بکار میگیرد. این قطعات به منظور اندازه گیری دقیق فواصل بر روی پیانوی الکترونیکی اجرا شده است. ایشان دارای سابقه طولانی در نواختن پیانو به سبک استادِ شادروان مرتضی محجوبی بوده و سال هاست که با کوکِ پیانو مأنوسند
١ - گام چهار گاه - این گام برروی گام دو ِ بزرگ ساخته شده است.
گام دو ِ بزرگ: دو- ٢٠٠- ر ِ -٢٠٠- می- ١٠٠- فا- ٢٠٠- سل - ٢٠٠- لا - ٢٠٠- سی - ١٠٠ - دو
گام چهارگاه : دو - ١۵۵- ر ِبمل - ٢۴۵ -می-١٠٠ -فا- ٢٠٠ -سل - ١۴٠- لابمل -٢۶٠ -سی - ١٠٠ -دو
در گام چهار گاه بالا کلید ر ِ بمل را باندازه ۵۵ سنت ( بطرف چپ) بالا برده و به ر ِ ُکرُن تبدیل میکنیم و همچنین با بالا بردن لا بمل باندازه ۴٠ سنت آنرا به لا ُکرُن تبدیل میکنیم. حاصل این جابجایی تغییر در فواصل اول، دوم، پنجم و ششم است. انتخاب کلید ها تا اندازه ای بسته بمیل ِ خود نوازنده است مثلا میتوانیم تنش ِ کلید ر ِ را ۴۵ سنت و کلید لا را ۶٠سنت (بطرف راست) کاهش دهیم تا گام ِ زیر را بسازیم که فواصل و صدای آن کاملا ً با گام فوق منطبق است.
گام دوم چهارگاه : دو- ١۵۵- ر ِ - ٢۴۵- می- ١٠٠- فا- ٢٠٠- سل - ١۴٠ - لا- ٢۶٠- سی - ١٠٠- دو
٢ - گام های سه گاه، شور و نغمه اصفهان در یک کوک - با بالا بردن یا کاهش دادن تنش چهار کلید: دو(٧-)، می بمل(٣۵ +)، فادیز (۴٣-) و سی (۴٩-) میتوانیم سه گام مختلف ساخته و با آن مرکب نوازی کنیم.

گام سه گاهِ سل: سل- ٢٠٠- لا-١۵١- سی- ١۴٢- دو-٢٠٧ - ر - ١٣۵- می بمل - ١۶۵ - فا- ٢٠٠- سل

برای نواختن گوشه مخالف در دستگاه سه گاه بجای کلید فا از کلید فادیز، یا در حقیقت فا ُسری استفاده میشود.
گام شور لا: لا- ١۵١- سی - ١۴٢- دو - ٢٠٧- ر - ٢٠٠- می - ١٠٠- فا - ٢٠٠ - سل -٢٠٠ -لا
در گام بالا سی (۴٩-) در حقیقت سی ُکرُن است. در بعضی از گوشه های شور و همچنین در بعضی از نغمات شورکلید می بمل (٣۵+) ُکرُن دوم را تشکیل میدهد و فاصله چهارم به ١٣۵ و پنجم به ١۶۵ سنت تبدیل میگردد.
نغمه اصفهان درکلید لا: لا- ١٠٠- سی بمل -٣٠٠- دو دیز- ١٠٠- ر -٢٠٠- می - ١٠٠- فا - ٢٠٠- سل -٢٠٠-لا
این گام با فواصل کروماتیک معتدل ساخته شده است و بعضی آنرا بنام اصفهان جدید میشناسند.
ده قطعه پیانوئ که توسط آقای رامین ذوالفنون بر روی پیانوی الکترونیکی اجرا و دراین مجموعه درج شده
است همه کم و بیش بر پایه گام هایی شبیه به گام های بالا بنا شده اند.

روش کوک کردن ِ پیانوی الکترونیکی:


در پیانوی الکترونیکی که مجهز به نرم افزار مخصوص کوک کردن (٢) باشد میتوان تنش هر کدام از دوازده کلیدِ هنگام را تا ۶۴ سنت بالا برد ویا کاهش داد. این کار بوسیله گذاشتن اعدادی از ۶۴- تا ۶۴+ در محل مخصوصی برای هر کلید انجام میشود. اگر کلیدی دارای عدد صفر باشد تنش آن با تنش ِ همان کلید در گام معتدل یکی است. بعد از تنظیم کردن یک هنگام، کلید های دیگر پیانو خود بخود تنظیم میشوند. این دوازده عددِ تنظیم که باسم آفسِت (٣) شناخته شده اند در حقیقت معرف کوک یک دستگاه مشخص در یک کلید معین ( کلید تونیک یا نت اول گام دیاتونیک) است. بنا بر این برای هر دستگاه میتوان دوازده گام دیاتونیک نوشت که فواصل صوتی هر یک با فواصل صوتی ِ یازده گام دیگریکسان است. دسترسی به این دوازده گام برای هر دستگاه، همنوازی را بآسانی ِ موسیقی اروپایی میکند، اگر چه در گام های سنتی اثری از اعتدال نیست. همچنین با همین نرم افزار میتوان آفست های ِ هریک از گام هارا بآسانی به بایگانی سپرد و در صورت لزوم هریک راکه مورد نیاز باشد درظرف چند ثانیه روی پیانو سوار کرد. با توجه باینکه پیانوی الکترونیکی میتواند صدای چندین صد ساز مختلف را ارائه بدهد، این ساز میتواند وسیله ای آسان برای گشایش تنوع و ایجاد چند صدایی در موسیقی ما بشود.
نرم افزار ِ "پرده" که بوسیله آقای دکتر علی رضایی ابداع و در جایگاه اینترنِتی بنام " ایرانیان مقیم آیوا" http://iowairan.com جا داده شده است گنجینه ای وسیع و در ضمن ساده در دسترسی ما قرار داده که با آن میتوانیم گام های ایرانی را، که قرن ها در این مرز و بوم رایج بوده و هست، زیر ذره بین فیزیکی و علمی قرار بدهیم. با این نرم افزار می توان کلیه دستگاه ها، نغمه ها وگوشه ها را، که در تمام ایران و یا در بخشی از آن رایجند، تحت مطالعه دقیق و سنجش با یکدیگر قرار داد و با انتخاب یک دستگاه و یک کلید تونیک میتوانیم هر دوازده آفسِت و هر هفت فاصله دیاتونیک را بدست آوریم. مضافا ً بر اینکه میتوان هر یک از آفست ها را بمیل خود تغییر داده و اثر آنرا در گام دیاتونیک مشاهده کرد ویا به پیروی نوازندگان پیانوی معمولی از گام معتدل شروع کرده و بمیل خود گام جدیدی بسازیم. بهر صورت اگربما عنایت کرده و از کشفیات خود در این موضوع مارا مستحضر کنید باعث سرفرازی اینجانب و آقای دکتر رضایی خواهد بود.
مجموعه سی پنج گام ِ دیاتونیکی که بهمراهِ نرم افزار "پرده " ارایه میشود گام هایی هستند که با همنوازی، با ارکسترهای سنتی ِ شناخته شده ایرانی و بعضی از خوانندگانی که سابقه درازی دراجرای آواز دارند بدست آمده است. منشأ این موزیک دیسکت هایی هستند که در دو دهه اخیر ببازار عرضه شده اند، ازجمله چندین دیسکت از گلهای رنگارنگ، ارکستر های استاد فرامرز پایور و استاد روح الله خالقی و کنسرت های خانم پریسا و آقای محمد رضا شجریان که در سالهای اخیر در اروپا یا در امریکا اجرا شده اند. با وجود تفاوت محسوسی که در بعضی از موزیک های محلی وجود دارد، بواسطه نداشتن آشنایی با آنها، سعی در جدا کردن آنها از بقیه نشده است - با اذعان بر اینکه ریشه و منشأ اکثر گوشه های سنتی بظن قوی همین آواز های محلی هستند.
چنانکه تلویحا ً در بالا اشاره شدهمنوازی با ساخته های استادان موسیقی، ویا بزعمی دیگرفراگرفتن سینه به سینه، کلید راهبردیست برای آشنا شدن بدستگاه ها و نغماتی که پایه و اساس موسیقی مارا تشکیل میدهند - ولی همصدا کردن پیانوی الکترونیکی با سازهای سنتی ایران کار دشواریست چونکه ساز های ما بر مبنای استاندارد های معمول ( لا مساوی ۴۴٠ هرتز ) کوک نمیشوند. اگرچه در پیانوی الکترو نیکی نرم افزاری وجود دارد بنام "میکرو تونینگ (۴) " که تنش همه کلید های پیانو را باندازه مشخص بالا برده و یا کاهش میدهد ولی متاسفانه این نرم افزار فقط در گام معتدل کاربرد دارد. تنها راه گذشت از این معضل استفاده کردن از اهرم "تغییر صوت (۵) " است که وسیله ایست برای بالا بردن و یا کاهش تنش صوتی و معمولا ً فقط در حین نواختن پیانو از آن استفاده میشود. با برداشتن فنری که خود بخود آنرا در وسط نگاه میدارد میتوان اهرم را برای اضافه یا کاهش کردن تنش تا ١٢٠٠ سنت بکار برد و از آن برای هم کوک کردن پیانو جهت همنوازی استفاده کرد.

بر گرفته از سایت نت آهنگ




تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي


از زمانی که پیانو ساخته شد به دلیل رنگ زیبای صدا و توانایی آن در اجرای همزمان چندین نت، این ساز بزرگ همواره مورد توجه موسیقیدانان در سبک های مختلف بوده و هست.

موسیقی ایران هم از این پدیده مستثنی نبوده و پیانو در آن نقش قابل توجه ای را ایفا کرده. اولین پیانوهایی که وارد ایران شد در واقع هدایایی بودند از طرف پادشاهان اروپایی به شاهزادگان و شاهان ایران، که نوازندگان درباری از این سازها سالها بصورت کاملا" ابتدایی استفاده میکردند.

محمد صادق خان که نوازنده سنتور دربار بود، گاهی اوقات سری هم به پیانوی دربار می زد و قطعاتی را هم با آن ساز می نواخت. استمرار و علاقه ایشان به نواختن پیانو به حدی رسید که بعدها رسما" نوازنده پیانو شد و در مواردی هم تجربیات خود در استفاده از این ساز را در اختیار دیگران قرار میداد.

اما نوازندگی پیانو بطور جدی سالها پس از ورود این ساز به ایران شروع شد، یعنی پس از آنکه لومر موسیقی کلاسیک را در ایران رایج کرد. لومر یک افسر نظامی و معلم موسیقی فرانسوی بود که به دعوت ناصرالدین شاه برای تدریس در دارالفنون به تهران آمده بود. لومر با همکاری سالار معزز که معلم سلفژ بود و در گروه موسیقی نظامی تدریس میکرد -مدتی هم شاگرد کورساکوف بود- شروع به تدریس رسمی پیانو در ایران کردند. در همین سالها بود که پای اتودهای پیانو و همچنین اتودهای سایر سازها مثل ویلن، فلوت و ... به جمع موسیقیدانان و نوازندگان ایرانی باز شد.

پس از انقلاب مشروطه و با توجه به تمایل رضا شاه به فرهنگ غرب، رسما" مدرسه موسیقی در ایران تاسیس شد و انجمن های موسیقی مانند انجمن فیلارمونیک تهران شروع به گسترش موسیقی غربی کردند. بتدریج ساز پیانو بعنوان ساز اجباری در هنرستانها و دانشگاهها در رشته های موسیقی کلاسیک تدریس شد و در کنار آن موسیقیدانان موسیقی ایرانی نیز تمایل به استفاده از این ساز کلاسیک را پیدا کردند.
 
از اولین نوازندگانی که با استفاده از امکانات کامل پیانو اقدام به نواختن موسیقی ایرانی کرد می توان به مرتضی محجوبی اشاره کرد(هر چند او از تکنیکهای نوازندگی پیانو کلاسیک چندان بهره ای نمیبرد). وی از آهنگسازان و نوازندگان اصلی رادیو و برنامه گلها بود و با بزرگانی چون بنان و قوامی همکاری میکرد.

محجوبی جزو اولین کسانی بود که آکوردهای مخصوص موسیقی ایرانی را روی پیانو اجرا کرد و توانست توجه موسیقیدانان ایرانی را به پیانو-بعنوان یک ساز با قابلیت های موسیقی ایرانی-به خود جلب کند. از ساخته های او میتوان به تصنیف های "کاروان"، "من از روز ازل"، "نوای نی "و"پیش درآمد دشتی " اشاره کرد. قابل توجه این که شیوه نوازندگی و آهنگسازی مشیرهمایون شهردار و جواد معرفی که از نوازندگان شاخص رادیو در آن زمان بودند نیز تحت تاثیر محجوبی بوده است.

جواد معروفی پس از دریافت دیپلم موسیقی از هنرستان فعالیتهای خود برای تاسیس انجمن موسیقی را آغاز کرد و همواره بعنوان سولیست آن ارکستر ایفای نقش میکرد. وی با وجود آنکه شیوه خاص برای نوازندگی داشت از مرتضی محجوبی و مشیر همایون هم الهام گرفته بود. معروفی در کنار نواختن پیانو رهبر ارکستر رادیو و رهبر ارکستر بزرگ گلها هم بود. از شاگردان موفق جواد معروفی میتوان از انوشیروان روحانی نام برد که برای کمتر کسی در ایران گمنام است. وی در 18 سالگی برای ادامه تحصیل موسیقی به کنسرواتوار پاریس رفت و پس از پایان تحصیلات به ایران برگشت و عضو شورای موسیقی رادیو تلویزیون ایران شد.

انوشیروان روحانی نقش مهمی در معرفی پیانو بعنوان یک ساز برای موسیقی مردم پسند ایرانی ایفا کرد و قطعات و ساخته های او هنوز جزو زیباترین و خاطره انگیزترین قطعات مردمی میباشد.

اردشیر و انوشیروان روحانی ، سامان احتشامی و ... که اغلب از شاگردان جواد معروفی بودند در این میان جزو گروهی از نوازندگان بودند که بخاطر نواختن اتودهای کلاسیک از تکنیک بالای برخوردار شدند. اغلب این پیانیستها که قطعات ایرانی مینواختند در حین تنظیم موسیقی به نکات خاصی در هارمونی موسیقی ایرانی دست پیدا میکردند که تا آن موقع کمتر برای کسی مشخص بود. بخصوص دستگاهها و گامهایی که کمتر آهنگسازی سراغ آنها می رفت مانند سه گاه، بیات ترک و ... اما این پیانیستها همیشه با تغییر کوک و آزمون و خطا راه حلهایی برای چند صدایی کردن دستگاههای موسیقی ایرانی می یافتند. با دقت به این روش متوجه میشویم که، یکی از ضعف های موسیقی ایرانی که ضعف هارمونی بود بتدریج در حال رفع شدن بود.

خوشبختانه پس از انقلاب به علت بها دادن به موسیقی ایرانی، نوازندگی پیانو ایرانی به قویترین حد خود از لحاظ تکنیک و دانش موسیقی رسید بطوری که کارهای ایشان در مواردی به مراتب برتر از کارهای نوازندگان سایر سازهای ایرانی بود. کلاسیک بودن ساز پیانو از یکطرف و وجود مطالب و قطعات زیاد موسیقی کلاسیک برای این ساز در ایران به تدریج نوازندگی پیانو را از حالت ایرانی به سمت کلاسیک سوق داد. اتفاقی که برای سایر سازها مانند ویلن در ایران نیفتاد، شاید به این خاطر که بیان احساسات ایرانی با توجه به توانایی های فیزیکی ویلن امکانپذیرتر بود تا با پیانو، به بیان دیگر شاید یک دلیل کشیده شدن نوازندگان پیانو به سمت موسیقی کلاسیک در ایران عدم توانایی ساز در بیان احساسات ایرانی همانند یک نوازنده ویلن بود.

امید است موسیقی ایرانی تنها مصرف کننده موسیقی کلاسیک و غربی نباشد و بتواند با استفاده از تکنیک ها و دانش آن حرف های جدید و زیباتری از گذشته برای بیان داشته باشد. 




تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

نرم افزار های جستجو، آرشیو و ویرایش صدا همه روزه در حال افزایش تعداد امکانات خود هستند زیرا تعداد این نرم افزار ها نیز افزایش یافته است و برند های مختلف برای افزایش کاربران خود، امکانات خود را افزایش داده اند. نرم افزار فوق العاده قدرتمند Ifoundasound که امروز می خواهیم در وب سایت دانلود رایگان نرم افزار به شما عزیزان معرفی کنیم یکی از برترین نرم افزار های آرشیو کردن و ویرایش صوت می باشد که با امکانات فوق العاده خود می تواند یک گالری صوتی و یک استدیوی ضبط اختصاصی برای شما باشد.
برنامه آرشیو آهنگ من صدا را پیدا کردم بسیار سریع بوده و در عرض چند ثانیه عمل مورد نظر شما را انجام می دهد و موتور جستجوی آهنگ آن نیز از بازدهی فوق العاده ای بر خوردار است. این نرم افزار قادر است از تمام فرمت های WAV, AIFF, bWAV, MP3, FLAC, WavPack پشتیبانی به عمل آورد و شما می توانید هر صوت با این فرمت ها را به این نرم افزار وارد کرده و ویرایش های مورد نظر خود را بر روی آن اعمال کنید.

این نرم افزار چند رسانه تمام آهنگ های شما را مورد جستجو قرار داده حتی آن هایی که بر روی CD ذخیره کرده اید در این نرم افزار آرشیو می شوند و می تواند برحسب تگ های فایل های صوتی شما (مانند سال تولید، خواننده، آلبوم و ...) آنها را مرتب و در دسته های جداگانه و با نظمی خوب مرتب و آرشیو سازد. این نرم افزار یک نرم افزار فوق العاده قدرتمند می باشد که شما می توانید به راحتی آن را بدون نیاز به نصب بر روی هر رایانه ای از طریق USB اجرا و از آن لذت ببرید.

قالبیت های اصلی نرم افزار آرشیو آهنگ

  • جستجوی صوت و موسیقی از هارد و سی دی شما در کمتر از یک ثانیه
  • امکان آرشیو تمام فایل های صوتی شما بر حسب تگ مورد نظر آنها
  • پشتیبانی از تمام فرمت های صوتی WAV, AIFF, bWAV, MP3, FLAC, WavPack
  • امکان اضافه کردن برچسب های خاص به برخی از آهنگ ها برای یافتن سریع تر
  • امکان ویرایش صوت و اعمال افکت های گوناگون بر روی صوت های دلخواه
  • برنامه ای بسیار کوچک و کاربردی که بدون نیاز به نصب و قابل حمل بر روی USB می باشد
  • استفاده و کاربرد بسیار آسان برای هر کاربر
  • رابط کاربری بسیار زیبا و جذاب
  • سازگار با اکثر نسخه های ویندوز از جمله ویندوز 7

دانلود رایگان نرم افزار آرشیو و جستجوی موسیقی (حجم : 4.2 مگابایت)

رمز عبور فایل :

www.fdl.ir


تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

یک سورپرایز بی نظیر برای آهنگ سازان و دوست داران موسیقی داریم. نرم افزار فوق العاده قدرتمند Dream Computer Piano که می خواهیم امروز شما را با آن آشنا سازیم یکی از بهترین نرم افزار ها در زمینه ساخت موسیقی با پیانو دیجیتالی می باشد. عموما نرم افزار های ساخت موزیک به صورت کلی بوده و برای ایجاد نیاز به یک اسدیو ضبط و تنظیم صدا می باشند ولی با دانلود پیانو این نرم افزار شما قادر خواهید به طور اختصاصی و با تمام فنون پیانو به نواختن پیانو بپردازید.
لازم به ذکر است شما هیچ نیازی به دانستن علم موسیقی نخواهید داشت، بلکه فقط با ترکیبی موزون از آهنگ ها در کامپیوتر نیز می توانید آهنگ سازی خود را به صورت مبتی شروع نمایید. ولی اگر کمی با پیانو، نت و علم موسیقی آگاهی داشته باشید می توانید با این پیانو دیجیتالی با قدرت بیشتر از یک پیانو واقعی بنوازید و آثار بی نظیری را ایجاد کنید. از امکانات این نرم افزار می توان به قابلیت میکس آهنگ و صوت ها به همراه نواختن اشاره نمود که به شما در بهتر کردن آهنگ های نمونه کمک خواهد کرد.
نرم افزار آهنگ پیانو در کل یک پیانوی دیجیتال کامل به همراه تمامی امکانات و با توانایی استفاده از تکنیک های حرفه ای صدا برداری می باشد که شما را در نواختن پیانو دیجیتالی یاری می دهد و با نت های قابل فهم آموزش کار با کیبورد Music را ساده می کند. سایت دانلود نرم افزار رایگان این برنامه چند رسانه قدرتمند و در عین حال ساده را برای دوستداران موسیقی دانلود پیانو را به اشتراک گذاشته است.

امکانات و قابلیت های اصلی نرم افزار آهنگ پیانو

  • بدون نیاز به درک کاربر از پیانو و علم موسیقی
  • شبیه سازی فوق العاده ی یک پیانوی دیجیتالی بی نظیر
  • قابلیت میکس آهنگ ها به صورت هماهنگ OnTime با اجرای پیانو
  • قابلیت استفاده از تکنیک های حرفه ای صدا برداری و نت ساده
  • قابلیت ذخیره و باز کردن آهنگ سازی و کلید زنی های آماده با فرمت MIDI
  • قابلیت اتصال به پیانوهای دیجیتالی با آهنگ پیانو
  • نرم افزار Dream Computer Piano بدون نیاز به نصب
  • آموزش کار با کیبورد و ساخت Music
  • سازگار با نسخه های مختلف ویندوز

حداقل سیستم مورد نیاز برای پیانو

  • ویندوز windows2000, windowsXP, windows2003, Vista
  • فلش پلیر Flash player 9.0 به بالا برای IE
  • رم سیستم 512 MB
  • خروجی صدا

دانلود رایگان نرم افزار پیانو دیجیتال (حجم : 7.2 مگابایت)




ارسال توسط محمد مهدي


Harmony Assistant يك برنامه بی نظير براى ساخت و ويرايش آهنگ بشمار مياد . قابليتهاى هماهنگ و بيشمار آن ، به آهنگساز ،  توانائى ساخت سريع آهنگ را ميدهد . آهنگ ساخته شده بلافاصله قابل پخش است و هنگام پخش ، توسط سازهاى ديگر همراهى مي شود . اين برنامه براى ساخت آهنگ ،  يک صفحه نت نويسى دارد كه توسط ماوس ، كیبورد و MIDI قابل نت نويسى و يا ويرايش است . اين نرم افزار شامل يک تركيب كننده بی نظیر كه باعث مي شود ، صداى خروجى با كيفيت بسيار عالى پخش شود . با اين برنامه  ميتوان ، فايلها را با فرمت MIDI, WAV, AIFF, MP3, OGG, TAB, ABC و ... لود و يا ذخيره كنيد . ويژگي مهم ديگر آن این است كه هميشه يك صفحه راهنما ، شما را در بكار گيرى از ابزارهاى بيشمار و امكانات ديگر برنامه ، راهنمائى مي كند . اين نرم افزار چند زبانه است و با همه ويندوزها سازگار است.




 

دانلود نرم افزار با حجم ۸.۳ مگابایت




تاریخ: شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

 

Korg Legacy Collection مجموعه ای از یک ارگ حرفه ای است که داری امکانات زیادی است . از امکانات این ارگ می توان به داشتن تمام جزئیات یک ارگ حرفه ای ، خروجی دالبی ( چند کاناله کردن صدا ) ، آنالیز و تست صدای ارگ ، استفاده از تجهیزات ورودی مانند میکروفون برای نرم افزار و ......




 

دانلود نرم افزار با حجم ۵۱.۱ مگابایت




تاریخ: شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 122
بازدید کل : 31620
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

Alternative content